تشخیص پاور بانک اصلی از تقلبی

تشخیص پاور بانک اصلی از تقلبی

پاوربانک یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی موبایل است که در مواقع ضروری به کمک شما می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از این گجت در کوتاه‌ترین زمان ممکن موبایل خود را شارژ کرده و به کارهای خود برسید. متاسفانه در بازار شاهد وجود حجم زیادی از پاروبانک‌های تقلبی هستیم.

با توجه به این موضوع تشخیص پاوربانک اورجینال از تقلبی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا احتمال منفجر شدن پاوربانک تقلبی و همینطور آسیب رساندن به موبایل شما وجود دارد. در این مقاله بهترین و کاربردی‌ترین راهکارهایی که می‌توانید برای تشخیص پاوربانک فیک و تقلبی به کار ببرید را آموزش داده‌ایم؛ پس تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نکات برای تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی

 از مهم‌ترین ویژگی‌های پاوربانک اصلی و اورجینال داشتن ضمانت 6 تا 1 ساله، کیفیت بدنه بالا و ظاهر زیبا است. علاوه بر این نحوه تشخیص پاوربانک اصلی از تقلبی روش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باتری‌های تعبیه شده در پاوربانک اصلی کیفیت بالایی دارند.
  • پاوربانک‌های اصلی قابلیت‌هایی همچون شارژ کم و عدم آسیب در برابر شارژ بیش از حد و اتصال کوتاه را دارند.
  • ظرفیت واقعی پاوربانک‌های اصلی زیاد است.

در ادامه بیشتر با این نکات و روش‌های تشخیص پاوربانک اصل آشنا خواهید شد:

تشخیص پاوربانک اصل از تقلبی

1. روش تشخیص اصل بودن پاوربانک از روی وزن آن

وزن پاوربانک بر اساس میزان ظرفیت آن مشخص می‌شود؛ یعنی هر چه ظرفیت آن بیشتر باشد، وزن بالاتری نیز خواهد داشت. برای اینکه بتوانید از این موضوع برای تشخیص تقلبی بودن پاوربانک استفاده کنید، لازم است بدانید که پاوربانک به ازای هر 2500 میلی آمپر، 60 گرم وزن خواهد داشت. بنابراین در هنگام خرید پاوربانک 5000 میلی آمپری توجه داشته باشید که وزن آن باید حدود 120 گرم باشد.

 2. تشخیص تقلبی بودن پاوربانک با بررسی قیمت آن

بررسی قیمت پاوربانک یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص پاوربانک اصلی از فیک به شمار می‌رود. برای ملموس‌تر شدن موضوع با یک مثال این مورد را توضیح می‌دهیم. زمانی که شما قصد خرید پاوربانک شیائومی اورجینال را دارید، می‌توانید به راحتی مدل آن را در اینترنت جستجو کنید و قیمت دلاری آن را ببینید.

با این روش شما می‌توانید قیمت دلاری را در قیمت روز ارز ضرب کرده و ارزش ریالی پاوربانک مورد نظر را به دست آورید. حال در صورتی که قیمت به دست آمده تفاوت زیادی با قیمت پاوربانک ارائه شده داشته باشد می‌توان از تقلبی بودن آن مطمئن شد.

3. بررسی کد درج شده روی پاوربانک، بهترین روش تشخیص اصل بودن آن

تولیدکنندگان معتبر و برندهای اصیل برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد، بر روی هر یک از پاوربانک‌های خود کد امنیتی و شماره سریال مخصوصی را درج می‌کنند؛ بنابراین شما می‌تانید با ورود به سایت سازنده و وارد کردن سریال درج شده بر روی محصول، از اورجینال بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در واقع اگر شماره سریال وارد شده در سایت تولید کننده موجود نباشد به معنای تقلبی بودن آن خواهد بود.

بررسی کد درج شده روی پاوربانک

لازم است بدانید که گاهی برخی از شرکت‌های تولید کننده پاوربانک تقلبی این شماره سریال‌ها را نیز کپی کرده و بر روی محصولات فیک خود درج می‌کنند. بر همین اساس اگر پس از ورود کد امنیتی در سایت تولید کننده با پیغام نامعتبر بودن کد مواجه شدید بدین معنی است که این شماره سریال کپی شده و قبلا توسط کاربر دیگری در سایت بررسی شده است. شماره سریال معمولا روی جعبه پاوربانک درج می‌شود و شما می توانید با خراشیدن هولوگرام، آن را مشاهده کنید.

4. با شارژ پاوربانک از اصل یا تقلبی بودن آن مطلع شوید!

پاوربانک‌ها دارای یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت واقعی هستند که در محصولات اورجینال اختلاف میان این دو آنقدر زیاد نیست؛ در واقع در پاوربانک اورجینال ظرفیت واقعی باید بین 75 تا 80 درصد ظرفیت اسمی باشد، در حالی که در پاوربانک‌های فیک و تقلبی این اختلاف بسیار زیاد است.

برای درک بهتر با یک مثال توضیح می‌دهیم. اگر شما یک پاوربانک 10000 میلی آمپری اورجینال تهیه کنید، در واقع 8000 میلی آمپر واقعی خواهد بود و در شرایط ایده‌آل حداکثر جریان آن به 10000 میلی آمپر می‌رسد.

 هر 1 آمپر معادل 1000 میلی آمپر است که در عرض 1 ساعت شارژ می‌شود؛ بنابراین اگر پاوربانک 10000 میلی آمپری شما در 3 ساعت شارژ شود یعنی ظرفیت واقعی آن 3000 میلی آمپر خواهد بود و شما از این راه می‌توانید به تقلبی بودن آن پی ببرید.

 5. توجه به کابل شارژ، راهی برای شناسایی پاوربانک تقلبی

کابل شارژ پاوربانک اورجینال کیفیت ساخت بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را از نمونه‌های تقلبی تشخیص داد. علاوه بر این در برخی برندها نشانه‌هایی وجود دارد که شما را از تقلبی بودن پا.ربانک مطلع می‌سازد. به عنوان مثال بر روی کابل شارژ برند شیائومی اصل هیچ نامی از این برند هک نشده است اما در نمونه‌های تقلبی آن نام برند mi قابل مشاهده است.

کابل شارژ، راهی برای شناسایی پاوربانک تقلبی

6. عدم تطابق ظرفیت پاوربانک با میزان شارژدهی

اگر یک پاوربانک 20000 میلی آمپری اورجینال تهیه کنید و ظرفیت باتری موبایل‌تان نیز 5000 میلی آمپر باشد، باید بتواند تا 3 یا 4 بار موبایل شما به طور کامل شارژ کند. در غیر این صورت پاوربانک تهیه شده تقلبی خواهد بود. به طور کلی پاوربانک‌ها در ظرفیت‌های بین 5 تا 30 هزار میلی آمپر تولید می‌شوند. در صورتی که خروجی پاوربانک‌تان خیلی کمتر از حد انتظار است، تقلبی بودن آن حتمی است.

7. رنگ پاوربانک تقلبی

محصولات اصلی و اورجینال تنها با رنگ‌هایی که در سایت اصلی تولید کننده معرفی شده عرضه می‌گردند؛ از این رو در صورتی که رنگ پاوربانک با رنگ‌های معرفی شده توسط سازنده مغایرت داشته باشد، به معنای تقلبی بودن آن خواهد بود. شما می‌توانید برای بررسی این موضوع به سایت سازنده مراجعه کنید و رنگ‌های رسمی و مختلف را در آن مشاهده کنید.

8. غلط املایی در نوشته‌های پاوربانک تقلبی

یکی دیگر از موضوعاتی که در پاوربانک‌های تقلبی به وفور مشاهده می‌شود، غلط املایی یا نگارشی روی محصول است. این موضوع در پاروبانک‌های اورجینال مشاهده نمی‌شود و شما می‌توانید از این طریق نیز به اصلی بودن آن پی ببرید.

9. توجه به بدنه پاوربانک راهی برای شناسایی پاوربانک اصلی

در هنگام خرید پاوربانک به نوشته‌های روی بدنه آن توجه کنید تا بتوانید از اصل بودن آن آگاه شوید. اطلاعات درج شده بر روی این گجت‌ها (در صورت اصل و اورجینال بودن) معمولا کم رنگ و همراه با برجستگی یا تورفتگی‌های خاصی است. این درحالی است که پاوربانک‌های تقلبی نوشته‌هایی با فونت درشت، پررنگ‌تر و بدون تورفتگی یا برجستگی هستند.

توجه به بدنه پاوربانک برای شناسایی اصالت

10. چراغ ال ای دی راهنمای واضحی برای تشخیص پاوربانک فیک

پاوربانک‌های اورجینال همگی دارای چراغ ال ای دی هستند؛ پس در صورتی که پاوربانکی فاقد چراغ باشد قطعا تقلبی است. علاوه بر این چراغ ال ای دی پاوربانک اصل، لطیف و مات است اما در انواع تقلبی این گجت، چراغ‌ها نور ضعیف یا براقی دارند.

11. شارژ کردن پاور بانک با کابل خودش و مدت زمان شارژ شدن

کابل خروجی پاوربانک را به خود آن متصل کنید، در صورتی که پس از اتصال شروع به شارژ شدن کرد، نشان از تقلبی بودن آن دارد. علاوه بر این مدت زمان شارژ شدن پاوربانک نیز باید منطقی باشد. به عنوان مثال یک پاوربانک 20 هزار میلی آمپری نباید در طول دو ساعت به طور کامل شارژ شود؛ زیرا فرایند شارژ شدن 20 هزار میلی آمپر مدت زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

12. قابلیت Pass-Through Charging

پاروبانک‌های اورجینال شیائومی دارای قابلیت Pass-Through Charging هستند و توانایی آن را دارند که در هنگام شارژ کردن یک محصول خودشان نیز شارژ شوند. انواع تقلبی این محصول فاقد این ویژگی هستند.

13. رنگ پورت‌های usb در پاوربانک‌

در پاوربانک‌های شیائومی پورت‌های usb و میکرو usb سفید رنگ هستند اما در مدل‌های تقلبی این پورت‌ها رنگ شیری دارند و پورت میکرو usb نیز مشکی به نظر می‌رسد.

نکات مهم قبل از خرید پاور بانک

پیش از خرید پاوربانک بهتر است به چندین نکته توجه داشته باشید. مهم‌ترین کار در این مرحله بررسی پاوربانک در سایت تولید کننده آن است. پیش از خرید حتما آن را از نظر رنگ، وزن، میزان ظرفیت و سایر مشخصات ظاهری بررسی کنید. به عنوان مثال ممکن است برند شیائومی پاروبانکی با ظرفیت بیشتر از 30 هزار آمپر نداشته باشد. در صورتی که مغایرتی با اطلاعاتی که سایت سازنده منتشر کرده مشاهده نمودید، از خرید آن پاوربانک خودداری کنید. علاوه بر این در هنگام خرید به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

نکات مهم قبل از خرید پاور بانک
  • وزن و ابعاد متناسب

به وزن و ابعاد پاوربانک دقت کنید و آن را متناسب با نیاز خود تهیه نمایید. برای نمونه اگر به پاوربانکی برای حمل و نقل دائمی نیاز دارید، محصولی را تهیه کنید که در عین داشتن ظرفیت مناسب، ابعاد و وزن کمی داشته باشد.

  • تعداد خروجی‌های پاوربانک

تعداد خروجی‌ها در پاوربانک‌های مختلف متفاوت است و شما می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید چندین دستگاه را به طور همزمان شارژ کنید بهتر است پاوربانکی را تهیه کنید که حداقل دارای دو درگاه خروجی باشد.

  • پشتیبانی از شدت جریان کم و امکان مراقبت از گوشی در برابر تغییر جریان

اگر دستبند یا ساعت هوشمند و همینطور هندزفری بلوتوثی دارید و می‌خواهید به کمک پاوربانک آن‌ها را شارژ کنید باید پاوربانک تهیه شده از شدت جریان کم پشتیبانی کند؛ در واقع این دستگاه‌ها برای شارژ شدن نیاز به شدت جریان پایین دارند و جریان بالا می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند. تغییرات جریان برق می‌تواند به برد گوشی‌های موبایل صدمه بزند و این موضوع اهمیت بالایی دارد که پاوربانک خریداری شده قابلیت محافظت از آن در برابر تغییرات جریان را داشته باشد.

تست شارژ پاوربانک با برنامه Ampere

شما می‌توانید باتری پاوربانک خود را با استفاده از برنامه Ampere انجام دهید. پس از دانلود و نصب این برنامه بر روی گوشی موبایل خود می‌توانید پاوربانک را به تلفن همراه خود متصل کنید. سپس برنامه نام برده را اجرا نمایید. در صورتی که اطلاعات باتری پاوربانک در این برنامه با رنگ نارنجی به نمایش درآید، نشان دهنده این است که باتری به خوبی شارژ نمی‌شود و احتمال تقلبی بودن پاوربانک بسیار زیاد است.

کلام پایانی

وجود پاوربانک‌های تقلبی بسیار در بازار سبب شده تا افراد جهت خرید این گجت با مشکل روبه‌رو شوند. امروزه گجت‌های فیک شباهت زیادی با پاروبانک‌های اصلی دارند اما با این حال روش‌های برای تشخیص و تمایز این دو از یکدیگر وجود دارد. استفاده از پاوربانک باکیفیت و اورجینال به یکی از نیازهای ضروری زندگی ما تبدیل شده است.

اگر زیاد به مسافرت می‌روید یا زمان قابل توجهی را در بیرون از منزل سپری می‌کنید، حتما به یک پاوربانک مناسب برای شارژ موبایل، هندزفری‌های بی سیم و ساعت هوشمند خود خواهید داشت. شما می‌توانید نمونه‌های مختلف و اورجینال این گجت پرمصرف را از هیلاتل با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. هیلاتل اورجینال بودن تمام محصولات خود از جمله پاوربانک را تضمین می‌کند تا شما بتوانید با خیال راحت این محصول را تهیه کنید.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.