تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال یکی از مسائلی مورد نیاز برای افرادی است که نیازمند ارتقا حافظه دستگاه خود هستند. اگر اندک آشنایی با زبان انگلیسی داشته باشید، می‌توانید از طریق نام همین هاردها با تفاوتشان آشنا شوید. هارد اکسترنال همانطور که از نام آن پیداست در خارج از دستگاه مورد نظر قرار می‌گیرد، اما از هارد اینترنال درون دستگاه استفاده می‌شود.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا اطلاعاتتان درباره این دو نوع هارد افزایش پیدا کند.

بررسی تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال

آشنایی با کاربرد هردو هارد بهترین کمک کننده در درک فرق هارد اکسترنال و اینترنال است؛ بنابراین در این قسمت به ویژگی‌های هر هارد و قابلیت‌های آن خواهیم پرداخت:

هارد اینترنال

نخستین فرق هارد External و Internal مربوط به محل قرارگیری آن‌هاست. چنانچه از لپ‌ تاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنید، حتما می‌دانید که درون دستگاهتان یک هارد وجود دارد. این هارد، همان هارد اینترنال است و بزرگترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر یا لپ تاپ محسوب می‌شود که تمامی داده‌ها روی آن قرار می‌گیرند.

هارد اینترنال معمولا به اندازه یک کتابچه با اندازه‌های بین ۵/۳ تا ۶ اینچ اما سنگین‌تر و سخت‌تر بوده و وظیفه حفظ دائمی داده‌ها را دارد. هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که به منظور ذخیره‌سازی به هارد دیسک ارسال می‌شود تا زمانی که حذف نشود در محل خود باقی خواهد ماند.

ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین رفتن این داده‌ها اثر بگذارد. شما می‌توانید هارد اینترنال خود را به کامپیوترهای متعددی متصل کنید، اما باید بدانید که هارد اینترنال برای جابه‌جایی مداوم و مکرر ساخته نشده و این بارزترین تفاوت هارددیسک داخلی و خارجی است. باز کردن و بستن هارد اینترنال درون کیس، به مراتب زمان بیشتری را از شما می‌گیرد و مشکلات و دردسرهای خاص خود را دارد.

مزایا و معایب هارد دیسک اینترنال

هارد اینترنال دارای مزایا و معایب مختلفی است که عمده آن‌ها با توجه به‌ تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال تعیین شده اند و باید پیش از خرید هارد اکسترنال وسترن یا سایر برندها نسب به این مزایا و معایب آگاهی داشته باشید؛ از جمله این مزایا و معایب عبارتند از:

مزایا هارد اینترنال

  • ظرفیت ذخیره‌سازی بالا
  • دسترسی آسان
  • ارزان بودن
  • سرعت بالا

معایب هارد اینترنال

  • قابل حمل نبودن
  • حجم بسیار زیاد
  • خرابی اجتناب ناپذیر

هارد اینترنال

هارد اکسترنال

برخلاف هارد اینترنال که در داخل دستگاه قرار می‌گیرد، هارد اکسترنال در خارج از دستگاه استفاده می‌شود و ارتباط آن با دستگاه توسط یک کابل رابط انجام می‌شود و به پورتی مثل USB یا اترنت متصل خواهد شد.

هاردهای اکسترنال قابلیت جابه‌جایی دارند و بعد از انتقال داده‌ها به این هاردها، افراد می‌توانند به هرکجا که بخواهند آن‌ها را با خود ببرند. البته در زمان جابه‌جایی باید دقت کنید که هیچ‌گونه ضربه‌ای به آن وارد نشود. هاردهای اکسترنال در دو نوع پاسپورتی و رومیزی تولید می‌شوند که دلیل تفاوت آن‌ها به سایز آن‌ها ارتباط دارد و در هاردهای رومیزی گاهی هارد اکسترنال 4 ترابایت نیز مشاهده می‌شود.

مزایا و معایب هارد دیسک اکسترنال

هارد اکسترنال نیز همانند هارد اینترنال بر اساس تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال دارای مزایا و معایبی است که لازم است پیش از خرید هارد اکسترنال adata یا سایر برند ها از بخش محصولات ما در سایت هیلاتل نسبت به این مزایا و معایب آگاه باشید. برخی از این مزایا و معایب عبارتند از:

مزایای هارد اکسترنال

  • قابل حمل بودن
  • سبک بودن
  • حجم بسیار کم

معایب هارد اکسترنال

  • گران بودن
  • سرعت کم‌تر
  • فضای ذخیره سازی کم‌تر

هارد اکسترنال

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال در سرعت انتقال داده

اگر شما هم قصد خرید هارد اکسترنال را دارید و می‌خواهید درباره تفاوت سرعت این دو نوع هارد اطلاعات کسب کنید در ادامه همراه ما باشید. برخی از کاربران تصور می‌کنند که به دلیل اینکه هارد اکسترنال در خارج از کیس و در باکس کار می‌کند، سرعت بیشتری دارد که این تصور غلط است و این دو نوع هارد از نظر نوع کارکرد با یکدیگر تفاوتی ندارند.

در هارد اینترنال به علت اینکه از کابل SATA برای اتصال هارد دیسک به کامپیوتر استفاده می‌شود، سرعت انتقال اطلاعت بیشتر است. کابل USB و Firewire در مقایسه با کابل SATA دارند و با سرعت کم‌تری اطلاعات به آن‌ها منتقل می‌شود.

البته یک رابط جدید به نام eSATA به هارد درایوهای اکسترنال اضافه شده که سرعت بیشتری نسبت به SATA دارد، اما نکته‌ای که درباره این رابط وجود دارد این است که یک کابل برق جداگانه دارد.

تفاوت هارد اکسترنال و فلش مموری در چیست؟

هارد اکسترنال و فلش مموری در موارد زیر باهم متفاوت اند. این موارد عبارتند از:

  • ظرفیت
  • سرعت
  • روش اتصال
  • اندازه و قابلیت حمل
  • امنیت
  • قیمت
  • بازیابی اطلاعات
  • دوام و طول عمر
  • فناوری ذخیره‌سازی

آیا می‌توان هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کرد؟

در پاسخ باید گفت بله! برای این کار در ابتدا باید یک هارد اینترنال ۳.۵ اینچی تهیه کنید که دارای پورت SATA است.

حال که هارد ۳.۵ اینچی را خریداری کردید، باید یک باکس برای تبدیل این هارد بخرید. باید خاطرنشان کنیم که در زمان خرید این باکس توجه کنید که از USB پشتیبانی کند. حال که باکس را خریداری کردید با اتصال هارد به پورت SATA می‌توانید از آن استفاده کنید.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

هارد اکسترنال بخرم یا هارد اینترنال؟

پاسخ این سوال بیشتر به خودتان بستگی دارد و باید با در نظر گرفتن تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال در این مورد تصمیم بگیرید؛ اما به طور کلی اگر به سریع‌ترین فضای ذخیره‌سازی ممکن نیاز دارید باید هارد دیسک اینترنال را خریداری کنید و اگر به فضای ذخیره‌سازی قابل حمل نیازمند هستید یا رایانه شما فضای ذخیره‌سازی داخلی کافی ندارد، هارد دیسک اکسترنال گزینه مناسبی است.

همچنین اگر طول عمر هارد برایتان اهمیت دارد و به دنبال این هستید که عمر هارد اکسترنال بیشتر است یا اینترنال، باید بگوییم که معمولا طول عمر هارد اینترنال از هارد اکسترنال بیشتر است.

کلام پایانی

در این مطلب از هیلاتل تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال را بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید هریک از این هاردها ویژگی‌های متفاوتی دارند که در زمان خرید باید به آن توجه کنید. درایوهای اینترنال سرعت و قدرت را به دستگاه شما ارائه می‌دهند، در حالیکه درایوهای اکسترنال قابلیت تحرک و امنیت پشتیبان را فراهم می‌کنند و انتخاب در نهایت با توجه به نیازهای منحصر به فرد شما خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.