رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال

رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال

رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال برای افرادی که اطلاعات خود را روی آن ذخیره می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه هارد اکسترنال قابلیت جابجایی و اتصال به لپ‌تاپ و کامپیوتر را دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا افراد برای حفظ اطلاعات شخصی خود، روی هاردهای اکسترنال رمز بگذارند.

در این مطب قصد داریم به طور جامع‌تر به شما بگوییم که نحوه رمزگذاری هارد اکسترنال و فایل‌های داخل آن چگونه است، با ما باشید.

نحوه پسورد گذاشتن روی هارد اکسترنال

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که تولید کننده‌ها برای هاردها و مموری‌ها، پیاده سازی کرده‌اند، رمزگذاری روی آن‌ها است؛ البته باید بدانید که رمزگذاری‌های انجام شده کاملا نرم‌افزاری بوده و به هیچ وسیله سخت‌افزاری نیاز ندارد.

طراحی هاردهای تولید شده به گونه‌ای است که تمامی آن‌ها قابلیت رمزگذاری خواهند داشت. به عبارت دیگر، زمانی‌که شما برای خرید هارد اکسترنال adata یا هر برند دیگری اقدام می‌کنید، به راحتی می‌توانید روی آن، رمز مورد نظرتان را بگذارید.

اصلی‌ترین علت رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال این است که جابجایی هاردها بسیار آسان بوده و روی هر کامپیوتری، قابل اجرا خواهد بود. با رمزگذاری هاردها، شما اجازه نمی‌دهید که هکرها و افراد سودجو وارد حافظه هارد شوند. در این بخش نحوه رمزگذاری دو هارد اکسترنال محبوب را توضیح می‌دهیم:

رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال سیلیکون پاور

شرکت سازنده هارد اکسترنال سیلیکون پاور، یک نرم‌افزار را طراحی کرده است تا بتوانید با استفاده از آن، هارد را رمزگذاری کنید. یکی از اصلی‌‌ترین دلایلی که بیشتر مشتریان اقدام به خرید هارد اکسترنال سیلیکون پاور می‌کنند، رمزگذاری آسان آن است. مراحل رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال سیلیکون پاور شامل موارد زیر می‌شود:

  • برنامه قفل هارد را نصب و اجرا کنید.
  • در سمت راست برنامه چندین گزینه مختلف وجود دارد. شما باید روی گزینه encryption data کلیک کرده و منتظر بمانید تا یک پنجره جدید برایتان باز شود.
  • اکنون هارد خود را انتخاب کرده و پسورد مورد نظر را برای آن تعریف کنید.

رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال

پسورد گذاشتن روی هارد اکسترنال adata

اگر هارد اکسترنال adata را خریداری کرده اید و می‌خواهید روی آن پسورد بگذارید، به نرم افزار اختصاصی HDDtoGo  نیاز دارید. این برنامه قابلیت‌های زیادی دارد و تنها یکی از آن‌ها، پسورد گذاشتن روی هارد اکسترنال adata است. نحوه رمزگذاری هارد اکسترنال مدل ای‌دیتا به ترتیب زیر خواهد بود:

  • برنامه HDDtoGo را دانلود و نصب کنید تا بتوانید عمل رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال را انجام دهید.
  • بعد از اجرای برنامه، یک صفحه برای شما ظاهر می‌شود و در سمت چپ آن گزینه Security Settings وجود دارد. روی آن کلیک کنید تا صفحه جدیدی برایتان باز شود.
  • در سمت راست پنجره باز شده، روی گزینه New password بزنید و رمزتان را وارد کنید. در کادر بعدی نیز باید مجددا رمز خود را بنویسید.
  • new password reminder برای مواقعی است که رمز عبور را فراموش کرده‌اید. متنی که داخل این کادر می‌نویسید، رمز عبور را به شما یادآوری می‌کند.
  • در مرحله آخر، روی گزینه apply کلیک کنید.

نکته مهم: امروزه افراد زیادی خرید هارد اکسترنال وسترن، سیلیکون پاور و adata را به برخی دیگر از هاردها ترجیح می‌دهند؛ چرا که رمز گذاری این نوع هاردها بسیار آسان بوده و شرکت سازنده، برای آن‌ها برنامه‌های اختصاصی را تولید کرده است.

روش برداشتن رمز هارد اکسترنال

ممکن است بعد از رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال، به هر دلیلی بخواهید رمز را حذف کنید. در ابتدا باید بدانید که امکان حذف رمز هارد، به صورت مستقیم وجود ندارد. برای برداشتن رمز هارد اکسترنال، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • وارد قسمت Control Panel ویندوز شوید و روی گزینه System and Security کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده، روی BitLocker Drive Encryption کلیک کرده تا پنجره جدید را به شما نمایش دهد. در این پنجره درایورهای کامپیوتر قابل نمایش است.
  • از میان درایوهای، هارد درایو خود را پیدا کرده و گزینه Unlock Drive را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید پسورد خود که قبلا انتخاب کرده اید را وارد و روی گزینه Unlock ضربه بزنید.
  • اکنون روی گزینه Turn Off BitLocker کلیک کنید تا پنجره جدید را برایتان باز کند.
  • درصور‌تی‌که روی گزینه Decrypt Drive ضربه بزنید، رمز هارد اکسترنال شما حذف می‌شود.
  • انجام این مراحل موجب می‌گردد تا برنامه BitLocker غیر فعال شود و دیگر برای ورود به هارد اکسترنال نیاز به وارد کردن رمز ندارید.
روش برداشتن رمز هارد اکسترنال

علاوه بر این‌ها روش‌های دیگری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان رمز هارد را حذف کرد. این روش‌ها شامل مواردی همچون استفاده ازCMOSPWD ،MHDD  و برنامه HDD Unlock Wizard می‌شود.

طریقه بازیابی رمز عبور هارد اکسترنال

یکی از مشکلات رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال این است که افراد پسورد وارد شده را فراموش می‌کنند. سازنده‌ها این مشکل را پیش‌بینی کرده و طریقه بازیابی رمز عبور هارد اکسترنال را آموزش داده‌اند.

برنامه‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن، رمز عبور را بازیابی کنید. نرم افزار Victoria HDD  یکی از بهترین برنامه‌ها برای بازیابی رمز عبور است که بانک اطلاعاتی بسیار قدرتمندی دارد. این نرم افزار رابط کاربری بسیار آسانی داشته و حجم بسیار کمی را از CPU اشغال می‌کند؛ به همین دلیل نیازی نیست در مورد طریقه بازیابی رمز عبور هارد اکسترنال با  نرم افزار Victoria HDD نگران باشید.

نحوه رمزگذاری فایل در هارد اکسترنال

رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال، بدین شکل است که می‌توانید هارد را رمزگذاری کنید؛ اما این امکان نیز برای شما وجود دارد روی برخی از فایل‌‌های داخل هارد رمز بگذارید. رمزگذاری هارد اکسترنال با EncryptStick یکی از بهترین برنامه‌ها است. رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال با این برنامه بسیار آسان بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای استفاده از این برنامه در ابتدا باید آن را دانلود و نصب کنید. نحوه قابل حمل این برنامه نیز، روی کامپیوترها، قابل اجرا است.
  • با اجرا کردن برنامه، صفحه‌ای باز می‌شود. برای قفل کردن هر پوشه، کافی است پوشه مورد نظر را به داخل صفحه باز شده بکشید و آن را رها کنید.
نحوه رمزگذاری فایل در هارد اکسترنال

کلام پایانی

به دلیل پیشرفت تکنولوژی در خصوص تولید انواع فلش‌ها و هارد‌ها، امروزه رمز گذاشتن روی هارد اکسترنال به آسانی انجام می‌گیرد. بیشتر برندها، یک نرم افزار را برای تعریف پسورد روی هاردها، می‌سازند. کار کردن با این نرم‌افزارها بسیار است است و نیاز به آموزش خاصی ندارد.

در این مطلب از هیلاتل، نحوه رمزگذاری روی هاردهای adata و سیلیکون پاور را به شما آموزش دادیم؛ همچنین گفتیم که چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده را، بازیابی کرد. امیدواریم این مطالب برایتان مفید و کاربردی واقع شوند.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.