شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی است که سازندگان، برای تلفن‌های همراه در نظر گرفته‌اند. با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید تلفن همراه، ساعت هوشمند یا ایرپادهای خود را با استفاده از یک گوشی دیگر شارژ کنید و در واقع گوشی دوم نقش پاوربانک را برای شما ایفا می‌کند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت شارژ معکوس و گوشی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند به شما ارائه خواهیم داد.

کاربرد فناوری شارژ معکوس

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، این قابلیت باعث می‌شود که شما از یک گوشی به عنوان پاوربانک استفاده کنید. در مواقعی که شارژ تلفن همراه یا گجت‌های دیجیتال دیگرتان تمام می‌شود اما به برق، پاوربانک یا شارژر دسترسی ندارید، می‌توانید از تلفن همراه دیگر خود یا دوستتان استفاده کرده و با استفاده از قابلیت شارژ معکوس، آن را شارژ کنید.

پشتیبانی از شارژ معکوس بدین معناست که شما می‌توانید شارژ باتری یک گوشی را به دستگاه دیگری منتقل کرده و از خاموش شدن آن جلوگیری کنید. این شارژ به صورت بی‌سیم و با سیم قابل انجام است و احتمالا برای استفاده از آن، نیاز به خرید کابل شارژر جداگانه خواهید داشت.

سرعت شارژ بی سیم معکوس

در حال حاضر فناوری شارژ تلفن‌های همراه و گجت‌های هوشمند پیشرفت‌های زیادی داشته است. تا جایی که با خرید یک آداپتور گوشی قدرتمند، شما در کمتر از نیم ساعت می‌توانید آن‌ها را به طور کامل شارژ کنید. اما متاسفانه این قابلیت در مورد قابلیت Reverse Charge صادق نبوده و در اکثر گوشی‌ها، این قابلیت به تنها 5 وات محدود شده است.

سرعت شارژ بی سیم معکوس

در واقع فناوری شارژ سریع سرعت بسیار پایینی دارد و فقط برای مواقع اورژانسی و ضروری می‌توانید از آن استفاده کنید. چراکه اگر سرعت این فناوری بالا باشد، باتری گوشی مقابل به سرعت تخلیه خواهد شد و این می‌تواند به سلامت باتری آسیب برساند.

چه گوشی هایی شارژ معکوس دارند؟

شارژ معکوس در اکثر تولیدات جدیدی که برندهای مطرح تلفن همراه به بازار عرضه می‌کنند، دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که در چند سال آینده، تمام گوشی‌ها به این قابلیت مجهز خواهند شد. در اینجا برخی از معروف‌ترین گوشی‌های بازار با پشتیبانی از شارژ معکوس را به شما معرفی می‌کنیم.

  • سامسونگ گلکسی Z Fold 4
  • سامسونگ گلکسی Z Flip 4
  • سری گوشی‌های سامسونگ گلکسی S23
  • سری گوشی‌های سامسونگ گلکسی S22
  • سامسونگ گلکسی S21 FE
  • سامسونگ گلکسی M33
  • سامسونگNote20 5G و Note20 Ultra 5G
  • گوشی‌های سامسونگ گلکسی S10e, S10, S10+, and S10 5G
  • شیائومی Mi 9 Pro 5G
  • سری گوشی‌های شیائومی 13
  • گوشی‌های شیائومی 12 و 12 پرو
  • پوکو X5 Pro
  • آنر 70

نحوه استفاده از شارژ معکوس

برای استفاده از قابلیت شارژ معکوس، قبل از هرچیزی باید مطمئن شوید که تلفن همراه شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. بعد از آن باید این قابلیت را در گوشی خود فعال کرده و مراحل زیر را پیش ببرید:

[caption id="attachment_94772" align="aligncenter" ] نحوه استفاده از شارژ معکوس[/caption]
  1. به قسمت تنظیمات (در گوشی مبدا که قرار است دستگاه مقابل را شارژ کند) بروید و از بخش باتری، گزینه Wireless Reverse Charging را فعال کنید. این گزینه ممکن است در هر برند تلفن همراه، اسم متفاوتی داشته باشد. برای مثال در برخی از گوشی‌های سامسونگ، به صورت Wireless PowerShare ظاهر می‌شود.
  2. مطمئن شوید که این قابلیت در گوشی مقصد فعال نباشد.
  3. همچنین روشن بودن گوشی مقصد روشن مطمئن شوید.
  4. مراقب باشید گوشی در حالتی که این قابلیت روشن است، روی اشیا فلزی مثل سکه یا کات بانکی قرار نگیرد.
  5. حالا پشت دستگاهی که قرار است شارژ کنید را روی قسمت پشتی تلفن همراه قرار دهید. به گونه‌ای که در مرکز آن قرار بگیرد و باتری هر دو گوشی روی هم باشد. به این ترتیب شارژ باتری تخلیه شده و به باتری گوشی مقصد منتقل می‌شود.

نکته مهم: این قابلیت فقط زمانی جواب می‌دهد که شارژ باتری گوشی مقصد از 20 یا 30 درصد کمتر باشد.

آیا شارژ معکوس به گوشی آسیب می رساند؟

یکی از شایعاتی که بین مشتریان وجود دارد این است که شارژ معکوس باعث آسیب دیدن تلفن همراه خواهد شد. اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و شما می‌توانید هر زمان که نیاز بود، از این قابلیت استفاده کنید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این قابلیت از سرعت پایینی برخوردار است و نمی‌تواند باعث آسیب رسیدن به دستگاه‌ها شود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با فناوری شارژ معکوس و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، این تکنولوژی برای مواقع ضروری که به شارژر یا پاوربانک خود دسترسی نداشته باشید، یک انتخاب ایده‌آل به نظر می‌رسد و چاره ساز خواهد بود. اما بهتر است فقط در چنین مواقعی از آن استفاده کنید؛ چرا که شارژ کردن گوشی یا دستگاه‌های دیگر با این روش، به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص Reverse Charge دارید، در قسمت پایین همین صفحه از هیلاتل برایمان کامنت بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را خواهند داد.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.