علت زرد شدن قاب ژله ای

علت زرد شدن قاب ژله ای

علت زرد شدن قاب ژله ای، سوال تمام افرادی است که این نوع از قاب را خریداری کرده‌اند. قاب ژله‌ای یکی از پرطرفدارترین قاب‌های موجود در بازار است که افراد زیادی آن را برای تلفن همراه خود خریداری می‌کنند.

در حال حاضر حتی بعضی از برندهای تلفن همراه مثل شیائومی، یک کاور شفاف TPU را داخل پک بسته‌بندی خود قرار می‌دهند، اما مشکل زرد شدن قاب ژله‌ای چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا دلیل این تغییر رنگ را بررسی کنیم.

دلایل زرد شدن قاب ژله ای گوشی چیست؟

قاب‌های شفاف موبایل معمولا از سیلیکون ساخته می‌شوند؛ پلیمری که به دلیل ارزان و انعطاف‌پذیر بودن، بسیار محبوب است. در حقیقت دلایل متعددی سبب زرد شدن قاب ژله‌ای می‌شود که ما در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. علت زرد شدن قاب ژله ای عبارت است از:

  • تابش اشعه فرابنفش UV

پس از اینکه افراد اقدام به خرید قاب گوشی می‌کنند، یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب زرد شدن این قاب ژله‌ای می‌شود، نور خورشید است. ماده اصلی به کار رفته در این قاب‌ها پلیمر سیلیکون بوده که با قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب دچار واکنش‌های شیمیایی شده و تغییر رنگ می‌دهد.

البته گاهی نیز پس از خرید گلس گوشی نیز با این مشکل تغییر رنگ مواجه می‌شوید؛ زیرا این گلس‌ها از TPU ساخته شده اند و در صورت استفاده از آن‌ها برای صفحه نمایش تلفن همراه خود، پس از مدتی شاهد تغییر رنگ گلس خواهید بود که در این مواقع باید اقدام به تعویض گلس گوشی کنید.

  • قرار گرفتن در معرض حرارت

در کنار نور خورشید که ۸۰ درصد کار را انجام می‌دهد، گرمای ساطع شده از بدنه تلفن همراه نیز یکی از تعیین کننده‌ترین علل تغییر رنگ قاب گوشی است؛ پس وقتی با گوشی بازی می‌کنيم یا زمانیکه شارژ می‌شود، باید قاب آن را خارج کنیم تا گرمای گوشی داخل قاب گیر نکند؛ همچنین ممکن است گوشی در محیط گرمی قرار بگیرد یا دمای هوا زیاد باشد و بر رنگ پلیمر اثر بگذارد.

  • جذب چربی و آلودگی

چه اقدام به خرید کیف گوشی کنیم و چه قاب ژله‌ای بخریم در طول روز بارها گوشی خود را برمی‌داریم و با آن تماس می‌گیریم. خیلی از ما در آن لحظه به این فکر نمی‌کنیم که ممکن است دستمال چرب باشد یا عرق کرده باشد، این چربی و آلودگی می‌تواند سریعا توسط پلیمر سیلیکون جذب شده و رنگ آن را عوض کند و علت زرد شدن قاب ژله ای باشد.

جذب چربی و آلودگی توسط قاب ژله ای

گاهی وقت‌ها نیز آبمیوه یا مایعی اسیدی روی قاب می‌ریزد و ما تصور می‌کنیم که با دستمال تمیزش کرده‌ایم، درحالیکه اثرات رطوبت وارد پلیمر شده و سبب ایجاد اکسیداسیون می‌شود. اکسید شدن سبب ایجاد لک و زرد شدن قاب گوشی سیلیکونی می‌شود و پاک کردنش را تقریبا غیر ممکن می‌کند.

برای پیشگیری از زرد شدن قاب موبایل چه کنیم؟

پس از خرید قاب ژله‌ای از هیلاتل بهترین اقدام این است که از همان ابتدا از آن مراقبت کنیم تا مانع از زرد شدنش شویم. راهکارهای جلوگیری از زرد شدن قاب گوشی ژله ای عبارتند از:

  • قاب ژله ای را به طور مرتب تمیز کنید

دست کم هفته‌ای یکبار تلفن همراه خود را از قاب خارج کرده و با پد ضد عفونی کننده آن را تمیز کنید. تمیز کردن لایه بیرونی قاب به تنهایی مانع از زرد شدن آن نمی‌شود، بلکه باید تمام قسمت‌های آن را به خوبی تمیز کنید. در صورت فراموشی یک آلارم‌ تهیه کنید تا به شما یادآوری کند که گوشی موبایل و قاب آن را تمیز کنید. برای این کار تنها یک دستمال مرطوب پارچه‌ای کافی است تا مانع از زرد شدن قاب گوشی شود.

نحوه تمیز کردن قاب گوشی ژله ای به این صورت است که باید قاب گوشی خود را با استفاده از آب و صابون به صورت ملایم بشویید و با پارچه‌ای نرم رطوبت آن را بگیرید، سپس در مسیر هوای آزاد قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود. فراموش نکنید که با توجه به علت زرد شدن قاب ژله ای که بیان شد، نور خورشید، گرما و فرابنفش ناشی از آن می‌تواند نتیجه را بدتر کند.

  • قاب گوشی خود را از گرما دور نگه دارید

زمانیکه قاب گوشی خود را تمیز می‌کنید یا می‌شویید، برای سرعت بخشیدن به پروسه خشک شدن، از دستگاه‌های مولد گرما مثل سشوار استفاده نکنید. استفاده از مایعات سوزاننده مثل آب داغ نیز برای ضد عفونی کردن یا از بین بردن جرم‌ها، تنها نتیجه عکس به بار خواهد آورد. متاسفانه نگهداری قاب‌های ژله‌ای کمی دشوار بوده و میزان خرابی آن نیز زیاد است.

روش رفع زردی قاب گوشی چیست؟

تمام مواردی که اشاره شد، می‌توانند به صورت تک یا در کنار هم علت زرد شدن قاب ژله ای باشند. چنانچه قابی که خریده‌اید هنوز خیلی تازه است و دلتان نمی‌آید آن را عوض کنید ما راه‌حل‌هایی هم برای سفید کردن قاب ژله‌ای سراغ داریم که مشکلتان حل شود. این راه‌حل‌ها عبارتند از:

  • تمیز کردن قاب ژله‌ای با ترکیب آب و صابون

یکی از راه‌هایی که همه با خیال راحت برای رفع زردی گارد ژله‌ ای استفاده می‌کنند این است که قاب ژله‌ای را از گوشی جدا کرده و آن را با آب و صابون می‌شویند. برای اینکه لکه‌ها کاملا پاک شوند می‌توانید از یک مسواک خیلی نرم استفاده کنید و به آرامی سطح قاب را با آن تمیز کنید.

اگر زردی ایجاد شده به دلیل چربی و آلودگی باشد، احتمالا با این شیوه پاک خواهد شد، اما اگر بر اثر تغییر شیمیایی TPU باشد بعید است که بتوانید آن را خیلی شفاف کنید.

  • رفع کدری قاب ژله ای با سفید کننده

سفید کننده‌ها تاثیر زیادی روی قاب‌های سیلیکونی دارند؛ بنابراین چنانچه زردی قاب زیاد شده شاید بهتر باشد که این روش را امتحان کنید. برای این کار قاب را از گوشی جدا کرده و آن را چند دقیقه در محلول سفید کننده قرار دهید و سپس خارج کنید.

  • تمیز کردن قاب ژله ای با خمیر دندان

خمیر دندان به علت ترکیبات فلوراید دارای خاصیت سفیدکنندگی است، ولی اینکه آیا می‌توان به کمک آن مشکل زرد شدن قاب ژله‌ای را حل کرد یا نه بیشتر انسان است تا واقعیت. اما اگر می‌خواهید لکه‌های ماندگار روی قاب را پاک کنید، می‌تواند کمکتان کند.

  • سفید کردن قاب گوشی ژله ای با الکل

الکل یک ماده تمیز کننده بسیار مناسب است؛ زیرا علاوه بر اینکه داشتن خاصیت ضد عفونی کننده، سرعت تبخیر بالایی نیز دارد. برای تمیز کردن قاب ژله‌ای با الکل باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه داخل یک ظرف غوطه ور کنید و بعد با کشیدن دستمالی که به الکل ۷۵ درصد آغشته است، آن را تمیز کنید.

رفع زردی قاب گوشی

کلام پایانی

ما در این مطلب علت زرد شدن قاب ژله ای را بررسی کردیم؛ همانطور که مشاهده کردید علل مختلفی برای زرد شدن قاب گوشی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها اشعه خورشید است؛ همچنین با راه‌های پیشگیری از زرد شدن قاب موبایل و از بین بردن این زردی نیز آشنا شدید. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربران مفید واقع شده باشد.

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.