نویز کنسلینگ چیست

نویز کنسلینگ چیست

ازدحام صدا در دنیای امروزی که به خاطر وجود انواع ماشین آلات، کارخانه‌ وغیره به وجود آمده است، امکان دارد برای خیلی از افراد طاقت فرسا باشد. اگر تا به حال سفر هوایی و زمینی با هواپیما و اتوبوس را تجربه کردید، حتما صداهای اطراف باعث آزرده شدن شما شد. وجود نویز کنسلینگ در برخی از  هدفون و هدست‌ها منجر به حذف صداهای اضافه می‌شود.

نویز کنسلینگ تجربه گوش دادن به موسیقی آرام و بدون مزاحمت را برای کاربران به وجود می‌آورد. شاید فکر کنید برای نشنیدن صدای محیط باید صدای موسیقی را تا آخر ببرید، در حالی که با قابلیت نویز کنسلینگ می‌توانید با صدای کمی به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید؛ چراکه این فناوری باعث کاهش یا از بین بردن صداهای اطراف می‌شود.

اکتیو نویز کنسلینگ چیست؟

گوش دادن به پادکست و موسیقی در محیط‌های پر سر و صدا مثل مترو، خیابان و اتوبوس  شاید برای خیلی از افراد غیر ممکن به نظر بیاید؛ زیرا صداهای اطراف باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود. به عبارت دیگر گوش دادن به فایل صوتی در این محیط‌ها باعث شده تا به گوش آسیب وارد شود؛ چراکه افراد با افزایش صدای موسیقی سعی در گوش دادن به پادکست یا آهنگ می‌کنند. در حالی که خرید هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ می‌تواند نجات دهنده شما باشد.

اکتیو نویز کنسلینگ

هدفون‌هایی که از نویز کنسلینگ برخوردارند، صداهای مزاحم محیط را حذف می‌کنند. در این موقعیت نیاز به افزایش صدا هدست نیست و حتی اگر صدای موسیقی پایین باشد باز هم نویزهای اطراف‌تان مزاحمتی برای شما نخواهد شد.

چگونه نویز کنسلینگ را فعال کنیم؟

امکان دارد هنگام خرید هدفون جی بی ال و یا سری دیگر هدست‌ها این قابلیت در آن‌ها وجود داشته باشد اما در حالت غیر فعال به سر می‌برد. در واقع امروزه این قابلیت در اکثر هدفون و هندزفری‌ها وجود دارد ولی غیر فعال است و باید آن را روشن کرد. البته از آنجایی که هدفون‌ها توسط برندهای مختلفی همچون سامسونگ، اپل و شیائومی تولید می‌شود، پس شیوه فعال کردن ویژگی نویز کنسلینگ در آن‌ها متفاوت است.

فعال کردن نویز کنسلینگ برای هدفون اپل

نویز کنسلینگ به صورت پیش فرض  در تمامی انواع  هندزفری‌ اپل وجود دارد که می‌تواند تا حدودی صداهای اضافه را کاهش دهد یا حذف کند. برای فعال کردن این قابلیت اول صفحه اصلی را پایین بکشید و سپس لغزنده صدا را نگه دارید تا وارد تنظیمات آن شوید. مرحله دوم و آخر فعال کردن حالت نویز کنسلینگ در گوشی است.

فعال کردن نویز کنسلینگ برای هدفون سامسونگ

برای فعال کردن این قابلیت در سامسونگ ابتدا هندزفری سامسونگ و یا ایرپاد را به گوشی وصل کنید و سپس به بخش تنظیمات بروید و وارد بخش قابلیت دسترسی شوید. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید از میان آن‌ها روی گزینه بهبود شنوایی ضربه بزنید.

سپس با انتخاب گزینه تقویت صدا و کاهش نویز می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. در پایین صفحه و سمت راست آدمکی قرار می‌گیرد که برای شروع یا توقف این فناوری می‌توانید از آن استفاده کنید.

فعال کردن نویز کنسلینگ برای هدفون شیائومی

در گوشی شیائومی باید اول بلوتوث خود را روشن کنید و بعد ایرپاد یا هدفون را در صورت بی سیمی بودن به آن وصل کنید. بعد از وارد شدن به تنظیمات، حالت نویز کنسلینگ را فعال کنید تا صداهای اطراف به حداقل برسد.

انواع نویز کنسلینگ

به طور کلی نویز کنسلینگ در دو نوع Passive و Active وارد بازار می‌شود. البته فناوری نویز پسیو، در واقع نویز کنسلینگ به شمار نمی‌رود و بیشتر شبیه به ایزوله شدن در برابر نویز یا Noise lsolation است.  در حالت کلی بیشتر هدفون‌ها از ایزولیشن صدای پسیو برخوردار هستند. در حالی که هدفون‌هایی که نویز کنسلینگ حرفه ای دارند از فوم‌های فشرده و با خواص جذب امواج صوتی برخوردارند.

البته این سری از هدفون‌ها سنگین‌تر هستند که حدود ۱۵ تا ۲۰ دسیبل از صداهای بیرونی را کاهش می‌دهند که در نتیجه حدود ۷۵ درصد صداها کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که این هدفون‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی‌های خاص و قابلیت‌های منحصر به فردی دارند.

انواع نویز کنسلینگ

نحوه عملکرد نویزکنسلینگ در هدفون

اصل آنتی فاز یکی از اصول فیزیک است که به واسطه آن می‌توان فناوری نویز کنسلینگ را توجیح کرد. اصل آنتی فاز می‌گوید وقتی دو موج یکسان هم فرکانس با دامنه برابر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، نقاط بلند و پایین آن با هم یکی می‌شوند. این دامنه منجر به ایجاد طول موج بلندتر یا بزرگ‌تر خواهد شد.

در صورتی که دو موج با هم هماهنگ شود و روی هم قرار بگیرد و طول موج بالاترین و پایین‌ترین موج با هم یکی شود به آن خارج از فاز گفته می‌شود.  در این پدیده امواج با عمل کردن فشار مثبت در برابر فشار منفی از هم جدا می‌شوند. در نتیجه یک موج اضافه و موج دیگر کم می‌شود. این پدیده آنقدر پیش می‌رود که موجی باقی نخواهد ماند.

قابلیت نویز کنسلینگ ‌که بر اساس همین اصل شکل گرفته به این طریق باعث حذف نویز اضافه خواهد شد. در دو سمت هدفون و هندزفری قابلیت حذف نویز وجود دارد؛ چراکه در گوشی‌های این گجت‌ها میکروفون قرار گرفته که صدای محیط را ضبط و با توجه به اصل آنتی فاز آن را حذف می‌کند.

کاربرد نویز کنسلینگ

کاربرد نویز کنسلینگ در هدفون‌ها، حذف صداهای اضافه بوده که برای محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا مناسب است. البته این کاربرد به صورت غیر فعال در تمامی هدفون‌ها و حتی گوشی‌ها نیز وجود دارد، ولی باید آن را فعال کرد.

کاربرد نویز کنسلینگ

تفاوت نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن چیست؟

نویز کنسلینگ که در واقع به آن ANC گفته می‌شود نوعی فرآیند الکترونیکی است که به واسطه آن از طول موج صدا استفاده کرده و صدای ناخواسته را حذف می‌کنند. البته این قابلیت در برخی از هدفون‌ها که میکروفون قوی دارند و صدای اطراف را الگو برداری و حذف می‌کنند، وجود دارد.

در واقع این فرآیند به لطف وجود میکروفون‌های قوی رخ می‌دهد و هدفون‌هایی که این قابلیت را دارند از قیمت بیشتری برخوردار هستند؛ اما فناوری نویز ایزولیشن بیشتر در زمینه ایزوله‌سازی یا جدا کردن فعالیت می‌کند و به عنوان حذف نویز کاربردی ندارد.

مشکلات استفاده از Noise Cancelling

گاها هدفون‌هایی با قابلیت نویز کنسلینگ برای برخی افراد مشکل به وجود می‌آورد. البته به طور کلی هدفون و هندزفری‌ها عوارض جانبی دارند که باعث می‌شود آن‌ها را به طور کامل کنار بگذارید؛ اما این سری هدفون‌ها معمولا باعث سردرد و سرگیجه می‌شوند. حتی در موقعیت‌های بدتر منجر به حالت تهوع خواهند شد.

احساس سرگیجه بیشتر به خاطر این است که هنگام قرار دادن هدفون بر روی گوش، گیرنده‌های مغز تحریک می‌شوند و پیام‌های اشتباه ارسال می‌کند. ارسال این پیام‌ها باعث می‌شود در حالی که چشم‌ها ثابت‌اند مغز تصور کند که سر در حالت حرکت است. در نتیجه فرد احساس سر گیجه و حتی سر درد کند.

خرید هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ

قابلیت حذف نویز اضافه بیشتر در هدفون‌هایی با میکروفون قوی دیده می‌شود که تنها برندهای اصل و معروف مثل هدفون شیائومی، سونی، سامسونگ و اپل به تولید این سری هدست‌ها می‌پردازند. شما می‌توانید این هدفون‌ و هندزفری را از فروشگاه هیلاتل تهیه کنید.

این فروشگاه عرضه کننده انواع لوازم جانبی است که این تجهیزات را از برندهای معتبر و شناخته شده‌ای به فروش می‌رساند. از طرف دیگر هدفون نویز کنسلینگ در هیلاتل علاوه بر برخورداری از این قابلیت از جنس و کیفیت بالا و ویژگی‌های فنی مثل استحکام بالا برخوردار است.

سخن پایانی

نویز کنسلینگ فناوری است که باعث حذف صدای اضافه محیط می‌شود. نحوه کار کردن این قابلیت را می‌توان با توضیح اصل آنتی فاز بیان کرد. این اصل باعث افزایش و کاهش طول موج و در نتیجه حذف آن می‌شود. این قابلیت در برخی از هدفون‌ها به صورت اتوماتیک فعال است و در مدل‌های دیگر باید وارد تنظیمات گوشی شد و آن را روشن کرد. البته نمی‌توان گفت که این فناوری در تمامی هدست و هندزفری‌ها وجود دارد؛ چراکه در صورت قوی نبودن میکروفون، این قابلیت نیز در هندزفری نخواهد بود. میکروفون قوی تنها در هدفون‌های اصل و قیمت بالا وجود دارد.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.